O klube

Klub motokrosu v Šenkviciach funguje už 47 rokov a počas jeho existencie sa na rýchlej, dostatočne širokej a bezpečnej trati predstavili stovky špičkových európskych, československých a slovenských motokrosárov. V pamäti priaznivcov motokrosu zo Slovenska, Česka, Rakúska a Maďarska nadlho zostali najmä vydarené majstrovstvá Európy v triede do 125 ccm (13. – 14. mája 2000), ktoré sledovalo takmer 15-tisíc milovníkov tohto adrenalínového športu.

história klubu

Samozrejme história motoristického športu pod Malými Karpatmi ponúka aj ďalšie udalosti a množstvo mien, ktoré sú v nej zaznamenané. Rodný list motokrosu v Šenkviciach sa začal písať na hodovú nedeľu v septembri 1962, v tom čase Malých Čaníkovciach – na Cerovských výmoľoch. Klub pod vedením Štefana Ifčica (prvý predseda) zorganizoval premiérové preteky pod názvom Propagačný motokros. Malokarpatská päťtisícová obec je odvtedy známa kvalitným vínom a zo športu okrem futbalu a pozemného hokeja najmä motokrosom.

Prehľad rozvoja motokrosu v Šenkviciach za 40 rokov ponúkla na slovenské pomery ojedinelá 150-stránková publikácia s 95 fotografiami. Autorsky sa na jej vzniku podieľali Kamil Somorovský aj ďalší členovia klubu a pri krste v roku 2002 ju netradične pokropili benzínom a posypali hlinou z Cerovských výmoľov, z bývalej tehelne a kolesami Kawasaki 65 ccm po nej prešiel vtedy najmladší šenkvický talent, 11-ročný Filip Klamo. Dnes už túto publikáciu nájdete len v súkromných zbierkach fanúšikov šenkvického motokrosu.

História motokrosu v šenkviciach

Šenkvice patria medzi málo slovenských obcí, v ktorých okrem „tradičného“ futbalu zapustil korene aj motokros. Jeho históriu začala písať na začiatku šesťdesiatich rokov minulého storočia skupinka nadšencov, ktorí sa podieľali na prípravách motokrosových pretekov v neďalekom Vištuku.

1962
Založenie motokrosu v Šenkviciach

V roku 1962 založili Automotoklub v ŠENKVICIACH a začali v cerovskej doline za pomoci mnohých najmä mladých priaznivcov motokrosu budovať trať, ktorá sa podarila. Prvé motokrosové preteky, ktoré nazvali Propagačné sa uskutočnili v septembri 1962 v kubatúrach do 175, 250 a 500 ccm. 

Miestny automotoklub na nich reprezentovali bratia Štefan, František, Miroslav Zmajkovičovci a Jozef Koláth.

1963-1967
Organizácia majstrovstiev

Po úspešnom začiatku následne zorganizovali šenkvickí nadšenci v roku 1963 majstrovstvá Západoslovenského kraja. V rokoch 1964 a 1966 sa po skúsenostiach organizovali už majstrovstvá Slovenska. Najväčším úspechom pre funkcionárov bola sezóna 1967, kedy ÚV Zväzarmu so sídlom v Prahe pridelil na 8. mája šenkvickému Automotoklubu organizovanie majstrovstiev M-SSR v kubatúre do 250 ccm.

Okrem vyššie spomínaných pretekárov sa aktívne podieľali na organizácii podujatia aj ostatní vtedajší členovia AMK a organizačného kolektívu: Silvester Dugovič, Jaroslav Krajčovič, Ing. Ján Zmajkovič, Štefan Belko, Milan Sklár, Vincent Slovák, Vít Kukumberg, Filip Chobot a ďalší. Prvým predsedom šenkvického automotoklubu sa stal Ing. Štefan Ifčič.

1970-1971
Nová etapa

Ďalšia etapa šenkvického motokrosu začala po takmer trojročnej odmlke v organizovaní motokrosových podujatí v Šenkviciach, keď sa miestnym nadšencom, Vincentovi Lackovi, Jozefovi Manekovi, Vladimírovi Novákovi, Viliamovi Červenkovi, Jaroslavovi Machovi, Jaroslavovi Krajčovičovi a Vincentovi Slovákovi podarilo obnoviť činnosť automotoklubu. Netrvalo dlho a už 5. júla 1970 sa uskutočnili na cerovských výmoľoch Majstrovstvá Západoslovenského kraja v kubatúrach 50, 250 a 500 ccm. V rokoch 1970 -1971 bol predsedom klubu Jaroslav Mach.

1974
Obrysy novej trate

V roku 1974 získal automotoklub pozemok v priestoroch starej tehelne po skončení jej prevádzky. Veľká jama po ťažbe bola ideálnym miestom pre vznik motokrosovej trate a ďalších potrebných priestorov a objektov. Bolo však potrebných nespočetne veľa brigádnických hodín, než sa začali črtať obrysy novej trate. 

Kolektív aktívnych a oddaných priaznivcov motokrosu: Jozef Manek, manželia Eva a Jozef Nemčovičovci, Štefan Mihály, Jozef Gičinský, Viliam Červenka, Vít Kukumberg, Filip Chobot, vtedajší jazdci a iní pod vedením predsedu automotoklubu Vincenta Lacka dokázali takmer nemožné. Ing. Vincent Lacko, ktorý prevzal predsednícku taktovku po Štefanovi Ifčičovi bol predsedom v rokoch 1974-1977. AMK mal bohatú, ale i pomerne kvalitnú základňu jazdcov. ako vtedy boli Vladimír Novák, Jozef Bilčík, Stanislav Antala, Michal Mravec, Gustav Turanský, Peter Riman, Peter Hornáček, Peter Juran, Ladislav Miškovič, ich trénerom bol Jozef Manek.

Prvou previerkou novej trate a organizačné schopnosti funkcionárov boli preteky nazvané "Krajský prebor Západoslovenského kraja" v kubatúre 250 ccm dňa 6. októbra 1974.

1975
Štátna návšteva

V roku 1975 navštívil miestny AMK štátny motokrosový tréner československej reprezentácie František Helikar a spolu s ním vtedy najlepší reprezentant Antonín Baborovský, ktorí sa zároveň zúčastnili zaujímavej besedy s bohatou účasťou členov. Po skončení besedy vzácni motokrosoví hostia boli pri tejto návšteve Šenkvíc zapísaní do kroniky obce. Na druhý deň si prezreli novovybudovanú trať v tehelni a navrhli základné kontúry trate tak, aby čo najlepšie spĺňala medzinárodné kritériá.

1976
Organizácia pretekov

V roku 1976 organizoval klub 7. marca kontrolné preteky československých reprezentantov a následne po dvoch mesiacoch 13. júna majstrovstvá SSR v kubatúre do 125 ccm doplnené pretekmi majstrovstiev Západoslovenského kraja do 250 ccm. V ďalších sezónach sa na šenkvickej trati v starej tehelni uskutočnili mnohé vynikajúce motokrosové preteky.

1977-1979
Novozriadené športové stredisko

V sezóne 1977 boli Šenkvičania opäť organizátormi pretekov šesťdielneho seriálu majstrovstiev Slovenska. Na základe dosiahnutých výsledkov v organizovaní motokrosových podujatí, bolo rozhodnutím Rady SÚV Zväzarmu v Bratislave v roku 1979 v Šenkviciach zriadené športovo-výcvikové stredisko motokrosu pre Západoslovenský kraj. Stredisko viedol Jozef Nemčovič, funkciu tajomníka zabezpečoval Kamil Somorovský a hospodárkou bola Eva Nemčovičová. Stredisko evidovalo celkom 180 pretekárov III. výkonnostnej triedy zo Západoslovenského kraja a z Bratislavy.

1980-1982
Koniec činnosti AMK

 Do funkcie predsedu AMK na obdobie 1980 - 1982 bol zvolený Kamil Somorovský. Výbor AMK v tomto období tvorili Šimon Bittner, Jozef Nemčovič, Eva Nemčovičová, Ján Kupkovič a Jozef Tichý. V nasledujúcom roku 1980 sa uskutočnili dňa 2. októbra na trati v tehelni preteky, ktoré boli pre domáceho reprezentanta Karola Lacku záverečnými v jeho bohatej pretekárskej kariére. Karolovo víťazstvo v tomto podujatí na domácej trati sledovala i početná divácka kulisa. Za ním na stupňoch víťazov skončili Jozef Brabec a Karol Hill. V roku 1982 automotoklub ukončil svoju činnosť.

1996
Vznik mládežníckeho klubu

Podobne, ako už v minulosti opäť zvíťazila láska k motokrosu i tento raz a skupina fanúšikov motokrosu aj z radov bývalých pretekárov v jarných mesiacoch roku 1996 začala s rozsiahlymi terénnymi úpravami zarasteného smetiska v priestoroch areálu starej tehelne a ich úsilie prinieslo už o niekoľko mesiacov svoje výsledky. Vybudovali novú trať, ktorá postupne začala nadobúdať svoju dnešnú tvár s prvkami moderného motokrosu. Onedlho sa začali na trati uskutočňovať tréningy pod odborným vedením bývalých šenkvických motokrosových pretekárov Vladimíra Nováka a Ľuboša Nemčoviča. 

Dňa 13.8.1996 vznikol mládežnícky motokrosový klub M-cross Na ustanovujúcej schôdzi si členovia zvolili 9-členný výbor v zložení: Vladimír Novák, Ing. Ivan Peško, Nikoleta Nováková, František Novák, Branislav Loj, Jozef Loj, Viliam Sklár, Vladimír Novák ml, ktorému do r. 1998 predsedal Ľuboš Nemčovič. Prvou zaťažkávacou skúškou nového výboru boli voľné preteky 13.10. 1996 s medzinárodnou účasťou v kubatúrach 85, 125 a 500 ccm.

1997-1998
Nový predseda klubu

13. júla 1997 fanúšikovia o ostatní nadšenci motokrosu sledovali ďalšie preteky seriálu majstrovstiev Slovenska.

V roku 1998 sa stal predsedom mládežníckeho motokrosového klubu M-cross Vladimír Novák, bývalý päťnásobný majster Slovenska, ktorý až do súčasnosti ( t.j. 11 rokov) za pomoci aktívnych členov pripravuje každú sezónu 2 - 4 podujatia v motokrosovom areáli.

2000
Majstrovstvá Európy

Dňa 13. - 14. 5. 2000 M- cross klub Šenkvice usporiadal majstrovstvá Európy v kubatúre 125 ccm. Uvedené európske podujatie v Šenkviciach pod vedením predsedu V. Nováka, K. Somorovského , Ing. V. Lacku, Ľ. Nemčoviča, J. Loja, Ing. K. Motyku, V. Vojtechovej, Ľ. Klamu, J. Dugoviča, V. Huteru, J. Koníka, E. Grmana, F. Nováka, P. Baxu a ďalších členov bol skvelou vizitkou organizačných schopností. Podujatie bolo vynikajúco organizačne zabezpečené, dokonalé po všetkých stránkach, čím zviditeľnilo prácu celého organizačného kolektívu nielen na Slovensku, ale i v očiach funkcionárov FIM-u a UEM (Európskej únie motokrosu). 

V rokoch 1998, 1999 a 2000 obdržal M - cross v Šenkviciach ocenenia "Najlepší usporiadateľ motocyklových podujatí" od Slovenskej motocyklovej federácie za trvale kvalitnú činnosť a bezchybné organizovanie motokrosových podujatí.

2002
Vydanie knihy

V roku 2002 usporiadal klub M - cross banket k 40. výročiu šenkvického motokrosu, pri tejto príležitosti bola vydaná kniha 40. rokov motokrosu v Šenkviciach, na tvorbe ktorej sa podieľali Ing. Vincent Lacko, Ľuboš Nemčovič a Kamil Somorovský. Mládežnícky motokrosový klub v Šenkviciach bol v závere sezón 1999, 2000 a 2001 organizátorom ostro sledovaných pretekov seriálu majstrovstiev Slovenska v súťaži trojčlenných družstiev. Na tieto záverečné podujatia motokrosového kalendára zavítali do Šenkvíc najlepší pretekári z Česka, Talianska, Maďarska, Slovinska, Chorvátska, USA, Rakúska a Bulharska.

2002 - súčasnosť
Klub M-cross v súčasnosti

Až do súčasnosti M - cross klub v areáli starej tehelne organizuje každú sezónu preteky majstrovstiev Slovenska, Stredoeurópskeho pohára mládeže, Malokarpatský pohár a od sezóny 2008 sa podujatia rozšírili o atraktívne preteky štvorkoliek Quad Cup Slovakia.

Klub M-Cross Šenkvice má v súčasnosti takmer 90 členov a patrí k najväčším motoristickým organizáciam na Slovensku

Návrat hore